Vi välkomnar Lidl till initiativet Hållbar Livsmedelskedja. Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige, berättar varför dom går med och vilken som är deras viktigaste fråga att samverka kring.
Varför går ni med i Hållbarlivsmedelskedja?
Vi är glada att Hållbar Livsmedelskedja nu öppnar upp för fler medlemmar i initiativet. Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an utmaningar inom livsmedelsproduktionen och fokuserar på den skillnad vi kan göra.
In i samarbetet tar vi med oss erfarenhet och kunskap från Lidls omfattande internationella hållbarhetsarbete men också vår satsning på Sverige och svensk livsmedelsproduktion, bland annat genom Matriket som varumärke med svenskmärkta produkter.
Vad ser du som den viktigaste hållbarhetsfrågan att samverka kring just nu?
Klimatfrågan är högt på Lidls agenda, inte minst genom vårt mål om nettonollutsläpp till 2050. Det kräver stor samverkan att minska klimatutsläpp från våra verksamheter och livsmedelsproduktionen i stort, samt för att göra det enklare för konsumenter att göra mer hållbara val.
Jag ser också fram emot att företagen inom nätverket inspirerar varandra till utveckling och innovation för att stärka livsmedelsbranschen