2030 är det genom ett mer hållbart utbud i butik- och grossistled enklare för konsumenter och kunder att göra hållbara val. Med ett mer hållbart utbud bidrar vi till en mer hållbar livsmedels-produktion.
Vi köper och säljer …
• Livsmedelsprodukter som följer mål för en mer hållbar produktion.
Vi premierar…
• Hållbarhetsmervärden vid inköp av produkter, dvs som bidrar till att, växa toppen och lyfta botten och gör de stora volymerna mer hållbara som det beskrivs i HLKs vägledning Hållbara produkter.
Vi fasar ut…
• Produkter som inte motsvarar de förutsättningar som beskrivs enligt ”Lyfta botten” i HLKs vägledning Hållbara produkter.
Vi vägleder kunder till mer hållbara val.
Vi har ökat andelen…
• Växtbaserad mat.
• Ekologiska produkter (KRAV och EUeko).
• Naturbeteskött (Svenskt Sigill Naturbete).
• Sjömat som är certifierad (10), klassificerad som ”bra val” i WWFs Fiskguiden och/eller följer andra hållbarhetsinitiativ som är relevanta, trovärdiga och transparenta. (11)
• Andra hållbarhetscertifieringar (Svenskt Sigill Klimat, Rainforest Alliance, Fairtrade, Bonsucro).
• Andra trovärdiga hållbarhetsinitiativ som är relevanta, trovärdiga och transparenta (11).
10. ISEAL code compliant krävs för att certifieringar ska kunna inkluderas i detta måltal (ASC, MSC, KRAV, m.fl.) ISEAL Community Members | ISEAL Alliance
11. Med relevanta, trovärdiga och transparenta avses initiativ som tydligt adresserar betydande hållbarhetsaspekter, som är tredjepartgranskade och som följer externt kommunicerade kriterier.